გახსენით მობილურ აპლიკაციაში

ახალი დრო, იდეები, ადამიანები.
EN
საზღვაო ასტრონომია - უილიამ თომსი

ზამთრის მზებუდობის დღესასწაული

ხალხური რწმენა­-წარმოდგენებით, ზამთრის მზებუდობა ზამთრის მზის მდგომარეობის და, შესაბამისად, ზამთრის ასტრონომიული დასაწყისის აღმნიშვნელია. ეს წელიწადის ის დროა, როდესაც მზე სამხრეთის ყველაზე უკიდურეს წერტილს აღწევს, სინათლე იმა­ტებს და მზის გაზაფხულისკენ მობრუნება იწყება და მასთან ზამთრის დღესასწაულების ციკლია დაკავშირებული. ხალხური აღქმით (აღმოსავლეთ საქართველოს მთიანეთის გარდა), ეს ასტრონომიული მოვლენა მოი­ცავს წმინდა ბარბარეს დღესაც, როგორც შემოდგომიდან ზამთარში გადასვლის ზღვრულ დღესასწაულს და იწყება 4/17 დეკემბერს.

ეს ასტრონომიული მოვლენა საქართველოს სხვადასხვა კუთხის რწმენა-­წარმოდგენებში განსხვავებულად აისახა. მაგალითად, სვანების წარმოდგენით, ბარბოლის (წმ. ბარბარეს) დღეს მზე მამლის სამ ნახტომს აკეთებდა. დღის ყველაზე უფრო დიდი ზრდა შობას, სვა­ნურად ქრისდეშს, ემთხვევა, რადგან ამ დროს მზე ვერძის სამ ნახტომს აკეთებს. მესტიური გადმოცემით, ბარბლაშის (ბარბარობის) გან­მავლობაში (ე.ი. სამი დღე) მზე ერთ ადგილ­ზეა გაჩერებული. სამაგიეროდ, შობას ორი ღამე ერთდება, რადგან ლამარიას (წმ. მარიამს) არ ჰყოფნის ერთი ღამე ქრისტეს შობის­ თვის, დღე კი ვერძის ერთი ნახტომით მატუ­ლობს. სვანებისგან განსხვავებით, მეგრელებს სჯეროდათ, რომ ამ დღეს მზე ერთი ნაბიჯით უკან ხტებოდა და დღის გადიდება იწყებო­და. ჩვენამდე მოღწეული მასალის თანახ­მად, აღმოსავლეთ საქართველოში, კერძოდ თუშეთში, ნიკოლოზობას და ყოვლადწმინდა ღვთისმშობლის ჩასახვის დღეს, 9/22 დეკემ­ბერს, მზის მობრუნებას უკავშირებდნენ. მათი რწმენით, 6­ში მზე ბუდეში ჩაბრძანდებოდა, თუ იქ ბატკანი დახვდებოდა, 3 დღე რჩებოდა და 9­ში ამოვიდოდა, ხოლო თუ გველი დახვ­დებოდა – იმდენზე გადახტებოდა, რამდენზეც სამი დღის ბატკანს შეუძლია გადახტომა. 9/22 დეკემბერს, მზის ბუდიდან ამოსვლის დღეს, ყველა ოჯახი მზისთვის შლიდა სუფრას და მზის სადიდებელს ამბობდა.

ფოტო: კონგრესის ბიბლიოთეკა. „საზღვაო ასტრონომია“, უილიამ თომსი, 1902 წ.

loader
შენი დახმარებით კიდევ უფრო მეტი მაღალი ხარისხის მასალის შექმნას შევძლებთ გამოწერა