ახალი წელი | ინდიგო N51
კალენდრის ერთერთი რეფორმა ძვ.წ. 46 წელს დაიწყო, როდესაც რომის იმპერატორმა თავისიდროის ყველაზე სახელოვან ასტრონომებსა და მათემატიკოსებს ახალი ათვლის სისტემაშეადგენინა. ამ სტილის კალენდარი ძვ. წ. 45 წლის 1 იანვარს ამოქმედდა და მას დღესაც „იულიუსისკალენდარი“ ეწოდება. კეისრის რეფორმის ნაწილი იყო ასევე პირველი იანვრის აღნიშვნა.დღესასწაული რომაული ორსახა ღვთაების, იანუსის ხსოვნას ეძღვნებოდა (იანვრის სახელწოდებაცსწორედ მისი სახელიდან მოდის). იანუსის ეტიმოლოგია კარს (კარიბჭეს) უკავშირდება. მას, როგორცშესასვლელებისა და გასასვლელების ღმერთს, ხშირად გასაღებით გამოსახავდნენ და წლის, თვისან ზოგადად დასაწყისად მიიჩნევდნენ. რომაელების რწმენით, ორსახა იანუსი ერთი სახითწარსულს გაჰყურებდა, ხოლო მეორეთი – მომავალს უმზერდა.
გრიგორიანული კალენდარი 1582 წლის 4 ოქტომბერს, რომში დაამტკიცეს, რომის პაპის გრიგოლ XIII-ის მმართველობის დროს. ახალი კალენდრის დამკვიდრება აუცილებელი გახდა, რადგან მეცნიერებმა ხელახლა გადაითვალეს დრო და აღმოაჩინეს, რომ იულიუსის კალენდარს ყოველ წელს ნაშთად რჩებოდა 11 წუთი და 13.9 წამი. დარჩენილი დრო საუკუნეების განმავლობაში 10 დღედ იქცა. გრიგოლ XIIIმ 5 ოქტომბერი 15 ოქტომბრად გამოაცხადა და დროის უზუსტობა ასე გასწორდა. 1918 წელს, რევოლუციის შემდეგ, დასავლურ გრიგორიანულ კალენდარზე ბოლშევიკებიც გადავიდნენ. საქართველოში სამოქალაქო (გრიგორიანულ) კალენდართან ერთად მოქმედებს იულიანური საეკლესიო კალენდარიც.
ჴულ, გუიზ და ფეხ
ახალი წლის წინა დილით, სვანეთში, სოფელ ეცერში ოჯახის რომელიმე კაცი წავიდოდა ტყეში და იქ მოჭრიდა მსხლის ხეს, რომელ საც „ჴულ-ი“ ეწოდებოდა, მრავალკვირტიან თხილის ტოტებს, რომელთა კონასაც „გუიზს“ ეძახდნენ და მუხის ტოტს, რომელსაც „ფეხ-ი“ ერქვა.
მსხლის ხის მოჭრისას კაცი განსაკუთრებულ ყურადღებას იმას აქცევდა, თუ როგორ დაეცემოდა მიწაზე ხისგან ავარდნილი პირველი ნაფოტი: თუ კანით მოექცეოდა მიწაზე, ეს სვანებს კარგ ნიშნად მიაჩნდათ – თეთრი წელიწადი გაგვითენდება, ე.ი. სამხიარულო და საბედნიერო წალიწადიო, ხოლო თუ ნაფოტი გულით დაეცემოდა ძირს, ეს ცუდის ნიშანი იყო. ნაფოტი, მოჭრილი ხე და ტოტები შინ მიჰქონდათ. ნაფოტს რძის საკვეთში (ალდგრში) დებდნენ, ხოლო ჴულსა და გუიზს გარეთ, კალოზე ტოვებდნენ.
ნავახშმევს იწყებდნენ მეორე დღისთვის მზადებას. სახლის უფროსი ქალი გამოაცხობდა მრავალ სადღეობო კვერს. დიასახლისი წმინდა მარიამის რიტუალურ პურს მოცომავდა და დააგუნდავებდა, შემდეგ ამ გუნდას ნაჭრებად დაგლეჯდა, თითოეულ ნაჭერს ამა თუ იმ ახლო ნათესავს ან მეგობარს შეუსახელებდა, შემდეგ კვლავ შეაერთებდა და ერთი მთლიანი გუნდისაგან გამოაცხობდა შუაში ნახვრეტი ან, მრგვალ და მრავალ კუწუბიან კვერს.
ეშხუამ (ახალი წლის წინა ღამე) ღამით პურების ცხობაზე დასწრება ყველა მსურველს შეეძლო, განურჩევლად მრწამსისა.
ახალი წლის წინა ღამით ასევე მზადდებოდა საახალწლო შემოსალოცი, ლაჭშხირი. გიდელში ჩააწყობდნენ რიტუალურ პურებს, ზედ ხაჭაპურს დაადებდნენ, მის ზემოთ პუხუარს, ღორის თავს, წერქუას ვერცხლის ფულით შემკობილ ვაშლებს, ბამბას, კანაფს და სხვა.
მეკვლეობა ახალი წლის დილას, ლატალი, სოფელი მაცხვარიში, გუარ გირგვლიანის ოჯახი, 1931 წ. საქართველოს ეროვნული არქივიდან
1 იანვარი, 1922 წელი
დასრულდა 1921 წელი და წარსულის სავანეში ჩაესვენა. მრავალფეროვანი იყო ის ღარიბ-ღატაკთათვის. მან დასწყვიტა მენშევიკური ბორკილები, რომლითაც შებორკილი იყო საქართველოს მშრომელი, მან გაანთავისუფლა მიჯაჭვული ამირანი და მით მშრომელთა ნებისყოფას მისცა ფართო გასაქანი განვითარებისა. 1921 წელმა დალეწა მენშევიზმის „დემოკრატიული“ კედლები, ნაცარ-ტუტათ აქცია გაკოტრებულთა „დემოკრატია“, სამარცხვინოთ ჩასდო საფლავში „პატივცემული“ გვამი – ქართული მენშევიზმი...
ძველმა წელმა გაანთავისუფლა საქართველოს ღარიბ-ღატაკნი მენშევიკების ტყვეობისაგან და უთხრა: გამოსჭედე შენი ბედი, თითონვე შენ აიღე ხელთ სადავე ქვეყნისა, გახდი ცხოვრების მესაჭე და მით შეიქნები ერთ-ერთი ძლიერ რაზმათ პროლეტარულ რევოლიუციისა.
ძველმა წელმა შექმნა პირველი სიმაგრეები პროლეტარიატისა, თბილისის და ბათომის საბჭო, რომელსაც საფუძვლად დეადო მუშისა და გლეხის ძლიერი რკინისებური ნებისყოფა. ახალ წელმა კი ლოღიკურს დასკვნამდის უნდა მიიყვანოს საქართველოს მუშათა კლასის რევოლიუციონური შემოქმედება. მან უნდა შექმნას მთლიანად მშრომელთა მიუვალი ციხე სიმაგრე-მოჰფინოს მუშურ გლეხური სახელმწიფო საბჭოებით. ახალმა წელმა უნდა მოაწესრიგოს სამეურნეო ცხოვრება, ხელი შეუწყოს ქვეყნის საწარმოო ძალთა აღდგენას, მოკლეთ, შექმნას შესაძლებლობა ეკონომიური რენესანსისა, რომელიც არის საიმედო დასაყრდნობი პოლიტიკური შემოქმედებისთვის. ჩვენი კავშირები კი კვლავ ახალგაზრდული ენერგიით, რევოლიუციონური და კომუნისტური ენტუზიაზმით უნდა გადაეშვან ახალი წლის მუშაობაში და თავის ძალთა მობილიზაციით ხელი შეუწყონ ქვეყნის ეკონომიურ აღორძინებას.
1921 წელი მოკვდა. ის ისტორიას ჩაბარდა. მის ნაცვლად მოვიდა ახალი წელი.
გაუმარჯოს ახალ წელს.
© NASA. ედუინ ჰაბლმა ამ დღეს კოსმოსი აღმოაჩინა. 01.01.1925
აბრამიანის სანთელი
რამდენიც სახლში სული იყო, იმდენი ბედის კვერი უნდა ჩაგვეკრა. თუ ჩავარდებოდა, ქოშიმანს, ვაიმე, შვილო, ან ავათ გამიხდები, ან რამე მოგივა. მართალიც იყო: ისე ვიყავით ხოლმე. მერე დავაკრამდით კიდევ ბასილას: როგორც კაცი, ისე გამოვსახამდით, ხელებს, თავსა, ფეხებს გამოვსახამდით, ქამარს, ხანჯალს შემოვარტყამდით. კეცს ჩავდგამდით თონეში და გაკეთებულ ბასილასა კეცზე დავადგამდით, თან ჩამიჩით, როგორც კაცს, თვალებს გაუკეთებდით. მერე რო ამოვიღებდით თონიდანა, სუყველა იმ ბედის კვერებს ცხრილზე დავალაგებდით. ღამე მერე ღორის თავს დავდებდით, მოხარშულსა, თან ქათამს დავდებდით; მერე იმას რო დავალაგებდით, გოზინაყს გავაკეთებდით, ჩურჩხელებს დავალაგებდით, სამთელსაც ზედ დავალაგებდით, სპიჩკასაც. მეკვლე შემოიტანდა აბრამიანსა და ფოთელს დაალაგებდა ღამის პირველ საათზე. ცეცხლს არ შეუბერამდა, კალთებით დაუბერამდა, გავიბერებიო!
მერე რო წავიდოდა, იმ აბრამიანისა სანთელს აიღებდა, თან საღვინე ხელში ეჭირა. ხან თონეს მიულოცამდა, ხან საბძელს მიულოცამ
და, რო ბარაქა მეტი იყოს, დოვლათი საქონელსაო. კვერცხს მიულოცამდა. ახლა აბრამიანს რო შემოიტანდა გარედან და მიწაზე რო დადგებოდა, იტყოდა: „შემოვდგი ფეხი, გწყალობდეთ ღმერთი, ფეხი ჩვენი, კვალი ანგელოზისა“. მერე დაუვლიდა, ჩურჩხელა ეჭირა, ყველას ლოგინში დაგვაბერებდა, მერე ცეცხლს აანთებდა, ის ფოთოლი იწოდა და ნაპერწკლებს რო ისროდა, ადიოდა, ამბობდა: ამდენი ცხვარი, ამდენი ძროხები, ამდენი ხალხი. გაჰქონდა ბურბური. რო უჩხრეკამდა, უფრო მეტი ნაპერწკლები ადიოდა. მერე რო გაათავებდა, წვადს შესწვამდა, კვერცხსაც შესწვამდა. კვერცხს თითონ შეშჭამდა, წვადს ჩვენ გვაჭმევდა, მერე რო ავდგებოდით, ღვინოს დავლევდით, ისევ დავწვებოდით.
პელაგია ლასურაშვილი, ეფემია გალაშვილი, ბიღა დედიაშვილი, ზემო ქართლი, 1936 წ.